Wmo cliëntondersteuning voor gemeenten
Iedereen doet graag mee in de samenleving. Ook mensen met een beperking of een chronische ziekte leiden graag een gelukkig en waardevol leven. Ze zijn immers meer dan hun beperking. Maar bij het organiseren van hun dagelijkse leven lopen ze vaak tegen drempels aan, letterlijk en figuurlijk. Naar school gaan, werken, zelfstandig wonen, gezondheid, sporten, omgaan met regels en geld. Het kost meer energie en doorzettingsvermogen. Van henzelf en hun omgeving.
Om mensen met een beperking te helpen, heeft de overheid vele wetten en regelingen opgesteld en diensten georganiseerd. Maar juist bij de mensen voor wie deze regels zijn bedoeld, zijn ze vaak onbekend. Ook kan het soms lastig zijn al die regelingen te doorgronden en wijs te worden uit het (onbedoelde) woud aan mogelijkheden. Onafhankelijke cliëntondersteuning biedt uitkomst.
Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning Wmo?
Cliëntondersteuning is in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) als volgt omschreven:
“Onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening.”
Wat doet een onafhankelijk cliëntondersteuner?
Een onafhankelijke cliëntondersteuner denkt met iemand mee, helpt inzicht te krijgen in zijn of haar situatie en geeft daarbij zo nodig informatie en advies. Dit kan gaan om vragen op allerlei levensgebieden: wonen, inkomen, werk, dagbesteding, sport, vervoer, opvoeding of zorg.
Gestroomlijnd proces, snelle inzet
Met deze kennis en kunde zorgt een onafhankelijk cliëntondersteuner voor een gestroomlijnd proces en voor snelle inzet van (soms preventieve) maatregelen. Daardoor kan sneller de juiste zorg worden ingeregeld. Ook weten mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben eerder waar ze aan toe zijn. Dit voorkomt escalatie van de situatie waarin mensen verkeren en onnodig ‘zorgshoppen’.
Hoe zetten gemeenten cliëntondersteuners in?
De manier waarop cliëntondersteuners worden ingezet verschilt per gemeente. Soms als onderdeel van het (sociale) wijkteam. Soms juist apart van het wijkteam. Ook de ondersteuning verschilt. Onafhankelijke cliëntondersteuning kan worden ingezet bij het zoeken naar de juiste zorg, om problemen tussen zorgaanbieders en cliënten op te lossen en soms ook voor preventie. Zo zetten sommige gemeenten gespecialiseerde cliëntondersteuners in ter ondersteuning van jongeren bij het vormgeven van een toekomstperspectief.
Elke werkdag is er een telefonisch spreekuur van 9.00 tot 13.00 uur.




Gebruik onderstaande filters om gericht te zoeken
Gebruik onderstaande filters om gericht te zoeken